Budeme velmi rádi, posílíte-li naše řady. Staňte se našimi příznivci (členy)!

JEZY
Plavební stupeň Děčín Příběh Labe Lži a demagogie o jezech Osoby a obsazení Koupání v Labi Média o jezech

Mé stanovisko k soustavě vodních děl Dunaj - Odra - Labe:


Proti, hlavně kvůli ochraně přírody a krajiny, obávám se negativních vlivů


4
Proti, hlavně kvůli ceně přes 580 mld Kč, nevěřím, že se to vrátí


0
S některými úseky souhlasím, s jinými ne


1
Pro, hlavně kvůli ekonomickým přínosům, podle mne se to vyplatí


0
Pro, hlavně kvůli ekologickým přínosům, věřím, že ubyde kamiónů


0


další ankety
Přihlášení:

Jméno:

Heslo:
Divoká řeka místo jezů!

E-SHOP
Podpořte nákupem


Záložka do knihy, časopisu nebo diáře
9,-

Virtuální výstava


Galerie


Další články v rubrice
Civilizovaní lidé v rezervacích nestavějí (Deník)
Známe příjmy ředitele ŘVC a jeho zástupce. Za co si je platíme?
Lídři trousili moudra o splavňování splavněného Labe
Dokumentace EIA Plavebního stupně Děčín potřetí vrácena
Přátelé přírody: Jez netřeba, stačí nové lodě (Deník)
Příprava VD Přelouč se vrací o 20 let zpátky
Chcete dostávat 10 let 10 miliónů denně? Prosaďte jezy na Labi
Proč rezignoval posudkář Bajer?
Bobři útočí :o)
Vodní doprava na Labi - konference ŘVC
všechny články v rubrice


Nepřehlédněte


JEZY > Lži a demagogie o jezech > Šedé a černé lži o jezech
18.3.2006

ČERNÉ A ŠEDÉ LŽI

o jezech na Labi

K tématu text také ZDE.



Kdo je proti výstavbě jezů, je ekoterorista,

tvrdí sociální demokraté Foldyna a Šefara.

Zastánci jezů volí poměrně agresivní přístup: Nadávají občanům, jímž by jako politici měli sloužit. Místo věcné diskuse, snášení všech možných a nemožných argumentů a naslouchání druhé straně, usilují o snížení naší věrohodnosti v očích veřejnosti. To má 2 cíle:

1. Zastrašit ty, kteří by se rádi vyjádřili proti jezům.

2. Předem shodit jakoukoli naši argumentaci. (Terorista přece nemůže mít nikdy a v ničem pravdu.)

Nesouhlasit s výstavbou čehokoli je přitom svaté a nezadatelné právo každého občana této (svobodné?) země. Nesnižme se k oplácení a nadávání svým oponentům místo věcné argumentace.

Ekology platí konkurence lodí (německé dráhy atd.)

Naznačuje Šefara a komunistický senátor Doubrava.

Jasná lež. Od konkurence rejdařů nemáme ani korunu. Naopak se nás řada firem bojí sponzorovat, aby je nezapsali na černou listinu.

Bobry si ekologové vymysleli

Pan Foldyna na bobry nevěří.

Na dolním Labi bylo v roce 2000 asi 10 a v roce 2003 asi 30 bobrů. Byli pozorováni, vyfotografováni, natočeni na video.

Drobnokvět roste i nad střekovským jezem

tvrdí např. ministr Šimonovský

Není to pravda. Labe pod střekovským jezem je posledním nezkanalizovaným úsekem velké české řeky.

Kanalizované Labe má krásnou přírodu

tvrdí poslanec Schling, senátoři Doubrava (KSČM) a Kubera (ODS)

Hloupost. Labe bylo kanalizováním přeměněno z řeky v polomrtvý kanál a příroda devastována. Rostou tam sice stromy a žijí ryby a ptáci, ale jde o ubohý zlomek původní přírody!

Železnice podél Labe nemá volnou kapacitu

tvrdí mj. zástupce šéfa sč. hospodářské komory p. Aster

České dráhy ovšem tvrdí, že trať pojme (okamžitě) dalších 50 vlaků denně. (Jeden vlak = až 2.500 tun.) Volná kapacita žel. trati podél Labe činí 30 (teoreticky až 45) miliónů tun. Pro srovnání: Výstavbou jezů se má zvýšit objem lodní přepravy z dnešního 1 na 2,8 miliónu tun.

Ztráty rejdařů jsou dané neexistencí jezů

V 2. polovině 19. století - tedy v době, kdy na Labi bylo méně jezů než dnes - se po Labi přepravovalo ročně 4 až 8 miliónů tun. Kolem roku 2000 to byl 1 milión tun.

Nebudou-li jezy, česká lodní doprava zkrachuje

1. Jezy se mají stavět 7 let, nebudou hotové dříve než v roce 2012.

2. Po vstupu do EU mohou čeští rejdaři podnikat v celé EU. Bude-li málo vody v Labi, mohou přepravovat zboží třeba po Rýnu.

V Evropě kvete lodní doprava

Není to pravda. Všude ve světě je říční doprava na ústupu. Německo, Holandsko a další země jsou protkané sítí plavebních kanálů a disponují DOLNÍMI toky řek. S tím se ČR nemůže srovnávat.

Jde o jediný problematický úsek Labe

Není to pravda. Německé Labe (pod hranicí s ČR) na tom není o moc lépe (10 až 15 cm). Navíc v SRN v roce 2002 od zlepšování plavebních podmínek na svém horním Labi upustili.

Příroda se s jezy vyrovná

tvrdí poslanec Schling, ministr Šimonovský a další

S amputací ruky se také vyrovnáme.

Lodní doprava je ekologická

uznávají i někteří odpůrci jezů

Jde o natolik obecné tvrzení, až není pravdivé. Je myšlena námořní, nebo říční doprava? Je myšlen provoz, nebo výstavba a údržba infrastruktury? Čím se měří "ekologičnost"? Jaká je skutečnost: Samotný provoz labské říční dopravy může mít méně škodlivé dopady v některých parametrech (hluk, některé složky emisí), v jiných má ale stejně nebo více škodlivé dopady jako např. železnice (některé složky emisí). Provoz ale nelze oddělit od budování infrastruktury a udržování "vodní cesty" (původně řeky), jejíž dopady jsou VELMI škodlivé. Od nich ale zastánci jezů abstrahují.

Výstavba jezů sníží nezaměstnanost

tvrdí především Foldyna

To je možná pravda, ale investujeme-li 10 miliard korun, prakticky vždy to sníží nezaměstnanost. Jde o efektivitu a ta je u jezů sporná.

Příroda Labe není cenná (lebeda a "bordel")

tvrdí mnozí "znalci"

Kdo nerozezná drobnokvět od topolu a bobra od ondatry, těžko posoudí hodnotu přírody. Nejcennější jsou samozřejmě vzácné druhy, které laik nemá šanci pozorovat. Cenný je (zejména) CHARAKTER řeky (mj. její proměnlivý charakter).

Smrdí tam bahno

Říkají někteří místní.

U svádovského slepého ramene vypouštějí někteří místní obyvatelé načerno své žumpy (proč platit za odvoz, když se to v Labi ztratí).

Labe se upravovalo stovky let

Z toho vyplývá, že by se měly stavět jezy? Labe pod Střekovem je tak cenné právě proto, že jde o poslední nekanalizovaný úsek.

Říční doprava odebere zboží kamiónům

Říční doprava konkuruje především železnici. Je totiž výhodnější pro přepravu na větší vzdálenosti. Tisíce tun řepky bude z Pardubic do Hamburku těžko někdo přepravovat auty. Nákladní vlaky mohou po žel. koridoru jezdit rychlostí až 120 km/hod. Jsou tedy řádově rychlejší než lodě. Ty navíc zpomalují plavební komory na jezech.

Mezinárodní smlouvy nás k tomu zavazují

tvrdí poslanec Schling a pracovníci ministerstva dopravy

Není to pravda. Jednak se podle smlouvy má přihlédnout k místním podmínkám (jíž může být právě ochrana přírody), jednak je smlouva AGN MEZInárodní. Tzn. ČR se sama dobrovolně k něčemu zavázala. Svůj závazek může tedy opět bez sankcí odvolat. Zařazení dolního Labe do určité třídy navrhli za ČR právě zástupci Ministerstva dopravy, tedy sami zastánci jezů (nejspíš s cílem argumentovat později tím, že nás k  tomu zavazuje mezinárodní smlouva). Ve smlouvě je dolní Labe zařazeno do třídy, jíž by se nedosáhlo ani výstavbou jezů. Zde spočívá možná největší NEBEZPEČÍ:

Po výstavbě jezů mohou jejich zastánci vznést požadavek na další zvýšení jezů a vodní hladiny. (Aby byla "naplněna" smlouva AGN.)

Vysvětlivka:

rejdař - podnikatel v lodní dopravě

Zpracoval Marian Páleník 3. 3. 2004

Lzi_o_jezech.rtf (15kB)
Nahoru
Sdílet přes Facebook Verze pro tiskZaslat známé(mu) na e-mail Zvětšit písmo
(C) 2006 - 2018 Přátelé přírody, o. p. s. | Webmaster | Powered by Rosettedesign