Labe v letošním roce rejdařům nepřeje


Ministerstvo dopravy kvůli tomu opět hovoří o jezech, ekologové nesouhlasí a obviňují ho z mystifikace veřejnosti

V tomto roce to Labe vůbec rejdařům neusnadnilo. Bylo totiž nesplavné víc než 135 dní a očekává se až 160. To je za poslední léta rekordní hodnota. Proto provozovatelé lodní dopravy hromadně přesouvají lodě za hranice. Zde pak přepravili více než polovinu z celkově přepraveného nákladu na českých říčních lodích. Masivní exodus říční obchodní flotily však Ministerstvo dopravy označuje za negativní. "Z přínosu, který lodní doprava přináší, v současnosti profitují cizí státy a nikoliv Česká republika," uvedl ředitel odboru plavby a vodních cest MD Vít Šimonovský.

Řešení má podle Šimonovského Ministerstvo dopravy dvě. Krátkodobé a dlouhodobé. Krátkodobým je přidělování dotací. "Jeden program podporuje export z České republiky a snižování cen. Druhý modernizaci pohonných jednotek plavidel. Lodě budou mít nižší spotřebu a sníží ještě víc emise," vysvětlil Šimonovský. "Polovinu nákladů ponesou dopravci, 15 procent stát, 35 Evropská unie. Podmínkou dotace bude povinnost dopravovat většinu nákladu v ČR," uvedl dál Šimonovský.

Druhé řešení je dlouhodobé. "Je jím stavba plavebních stupňů. V současnosti je platná politická dohoda mezi Ministrem dopravy a Ministrem životního prostředí o přípravě stavby jezů u Přelouče a u Děčína," pokračoval dál. Šimonovský je přesvědčen, že nový sklopný jez u Děčína by hladinu stabilizoval v údajně nejkritičtějším úseku řeky, a to na hranicích s Německem. "Mez splavnosti Labe činí 140 centimetrů a právě u Děčína a pod Střekovem v Ústí nad Labem je vodní hladina nejníže." Jez v Děčíně by umožnil stabilizování vodní hladiny a umožnil vypouštění vln z vltavské kaskády. Tak by se plavební podmínky zlepšily na většinu dní v roce.

Ministerstvo životního prostředí v čele s Martinem Bursíkem i přes politickou dohodu ministrů ale se stavbou jezu nesouhlasí. Spolu s ním ekologická sdružení. Stavba by prý narušila místní ekosystémy. "To je ovšem standardní postup nevládních zelených organizací. Postupně zpochybňují každý nový projekt, který byl výsledkem ústupků vůči nim. To jen odčerpává peníze z dotací. Osobně mám pocit, že odpůrci jezů jsou propojeni s německou železniční lobby," dodal. Strana odpůrců ovšem jako jeden z nejvážnějších argumentů proti jezu v Děčíně uvádí, že pokud pod zdejším přístavem Loubí jez postaví, tak drasticky přibude kamionů v Čechách.

"Tím se zbytečně utratí čtyři miliardy, zničí kus přírody, přibude jen dopravní zatížení a vzrostou emise prachových částic a výfukových plynů v ovzduší," uvedl Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody. Obvinění z lobování pro německé železnice odmítnul jako nesmyslné. "Naše účetnictví je volně přístupné na internetu. Každý se může přesvědčit, jak jsme financováni," dodal Páleník. Ministerstvo životního prostředí v čele s Martinem Bursíkem i přes politickou dohodu ministrů ale se stavbou jezu nesouhlasí. Spolu s ním ekologická sdružení.

Janni Vorlíček, Ústecký deník, 4. 12. 2007

Komentář Mariana Páleníka:
Když jsem poskytoval Deníku rozhovor, reagoval jsem na výrok pana Šimonovského "Jsou placeni německou železnicí". Zřejmě pak při autorizaci pan Šimonovský své nařčení zmírnil na lobbování. Na to bych ovšem opáčil, že zatímco my lobbujeme ve prospěch české lodní plavby, on lobbuje ve prospěch betonářů na úkor lodní dopravy.