Výstavba jezů má na českém Labi zajistit ponor 140 cm 345 dní (v průměrném) roce. Odhlédněme nyní od (ne)reálnosti tohoto tvrzení (průměr je věc ošidná, takže to v reálu může být méně dní). Oblíbené tvrzení např. pana Foldyny je, že na německé straně tvoří Labe "dálnici" a na hranici s ČR se mění v polní cestu.
Zatímco na českém Labi je dnes ponor 100 cm (v úseku Střekov - Děčín) resp. 115 cm (úsek Děčín - státní hranice) 345 dní v průměrném roce, na německém úseku mezi hranicí a Magdeburkem 110 cm (skutečně dálnice, pane Foldyno). Německá strana se zavázala (bez určení termínu), že předmětný úsek Labe uvede do stavu před povodněmi v roce 2002. Tehdy byl na tomto úseku průměrný ponor 115 cm. Podle vyjádření německého ministerstva dopravy (resp. podle toho, co o něm tvrdí ministerstvo dopravy ČR) z podzimu 2006 by na navazujícím německém úseku Labe mělo být dosaženo ponoru 130 cm - ovšem za průtoků, které na Labi již 20 let nejsou. Tedy o 10 cm méně než je cíl ŘVC na českém Labi.