Nový ministr dopravy Radek Šmerda odvolal ředitele státní společnosti Ředitelství vodních cest (ŘVC) Miroslava Šefaru
Důvodem byla sporná zakázka na zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně za 1,2 miliardy korun. Kdo odcházejícího ředitele ve funkci nahradí, ministerstvo zatím nesdělilo.
"Chod úřadu je v současnosti zajištěn," řekl mluvčí ŘVC Václav Straka. Ředitelství vodních cest nyní řídí statutární zástupce, kterým je vedoucí provozního oddělení společnosti Jaromír Horníček. Na místo nového ředitele ŘVC bude vypsáno výběrové řízení a jméno osoby pověřené řízením ŘVC do ukončení výběrového řízení oznámí společnost v nejbližších dnech.
Odvolání podepsal Šmerda podle deníku E15 už v pátek. Šefarovi, který byl tu dobu na dovolené, ho ve středu předal první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.
Zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně bylo největší zakázkou v historii ŘVC. Kritéria pro výběr firmy byla podle médií nastavena tak, že o lukrativní zakázku mohlo usilovat jen jediné sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.
Společnost EDS Holding přitom vznikla jen pár měsíců před soutěží. Zakázka byla zadána v době, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček (ODS). Vedle vysokých nákladů čelila stavba kritice, zda je nutné zvedat v Kolíně most pro průjezdy vyšších lodí, když není Labe ani celoročně splavné.
Ředitelství vodních cest zřídilo ministerstvo dopravy v roce 1998. Spravuje dopravně významné vodní cesty, stará se hlavně o jejich údržbu a modernizaci.
Šéf vodních cest definitivně končí, vaz mu zlomily miliardové zakázky
Ředitelství vodních cest (ŘVC) je bez svého ředitele. První náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl předal řediteli ŘVC Miroslavu Šefarovi oznámení o jeho odvolání. Důvodem je pochybení u některých veřejných zakázek, které zjistil audit i kontrola z Evropského účetního dvoru.
Šéf ŘVC Miroslav Šefara nechal zvedat mosty za miliardy, nový ministr dopravy ho proto odvolal. | foto: ŘVC ČR
Ředitelství zůstane zatím bez vedení, ministerstvo chce pověřit řízením státní organizace zabývající se splavností českých řek někoho během tohoto týdne. Ve hře je i varianta, že ŘVC zruší nebo sloučí se Státní plavební správou.
O plánech na odvolání Šefary informoval jako první včera iDNES.cz. Šefarovi zlomila vaz především kontroverzní zakázka na zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně za 1,2 miliardy korun.
Podle auditu byla soutěž vyhlášena tak, že v ní mohl uspět jediný soutěžící, který následně i vyhrál; sdružení firem Viamont, Eurovia a EDS Holding. Kvůli tomu hrozí Česku i vracení evropských dotací do dopravy. ŘVC se hájí tím, že soutěž organizovala externí firma.
Most u Kolína zlomil vaz šéfovi vodních cest (E15)
Kontroverzní rekonstrukce železničního mostu přes Labe v Kolíně zlomila vaz šéfovi Ředitelství vodních cest (ŘVC) Miroslavu Šefarovi. Podle důvěryhodných zdrojů E15 podepsal Šefarovo odvolání už v pátek nový ministr dopravy Radek Šmerda.
(Foto: E15)
Důvodem jsou údajná pochybení ve výběrovém řízení na zhotovitele, která dokonce vedla ministerstvo k tomu, že podalo podání k antimonopolnímu úřadu. „Chyba tam byla, jak velká, to se šetří. Oznámili jsme sami sebe a čekáme, zda vznikla nějaká škoda. Podle našeho názoru tam nebyla dodržená procedurální pravidla nejen Evropské unie ale i českých zákonů,“ řekl E15 Šmerda.
Odvolání šéfa ŘVC nekomentoval. Důvodem je podle informací E15 skutečnost, že Šefara byl dosud na dovolené a odvolání oficiálně převezme až zítra. „Co bych k tomu měl říci, nechám to bez komentáře,“ reagoval pro E15 Šefara. Nevyjádřil se ani k případným chybám v tendru. Šefara byl jediný ze tří ředitelů státních investorských organizací, který přežil nástup předchozího ministra Víta Bárty. Šéfové Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty se poroučeli krátce po Bártově příchodu na MD.
„My se domníváme, že to mělo daleko k nějakému standardnímu průběhu, který bychom si přáli. Z podání na ÚOHS vidíte, že naše podezření je velmi silné,“ doplnil první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.
Celý případ kolínského mostu může mít kromě odvolání Šefary i mnohem vážnější důsledky. Na stavbu za 1,23 miliardy korun přispěla téměř 900 miliony Evropská unie. Ta celý případ pozorně sleduje a už pohrozila, že pozastaví proplácení peněz z Operačního programu Doprava. OPD je přitom největší tuzemský program, z něhož lze čerpat kolem 140 miliard korun. Hampl proto pojede počátkem května problém do Bruselu „žehlit“. 26.4.2011, E15
Z rozhovoru E15 s novým ministrem dopravy R. Šmerdou (28. 4. 2011)
...
E15: Kvůli problémům s mostem v Kolíně jste odvolal šéfa Ředitelství vodních cest Miroslava Šefaru. Ohrožují komplikace s tímto tendrem čerpání evropských fondů?
Děláme vše proto, aby čerpání ohroženo nebylo. Pokud dojde k zastavení, tak budou následovat nějaké nápravné kroky z naší strany a peníze budou znovu uvolněny. Je to spíše takový vztyčený prst z Bruselu, který je citlivý na jakékoli potíže v tendrech. .
E15: Kdo teď Ředitelství vodních cest povede?
Pověřen řízením bude někdo z odboru plavby ministerstva dopravy. Na definitivní obsazení této pozice vypíšeme výběrové řízení. Je vůbec otázka, jestli má tato instituce v dnešní podobě smysl.
...