Zaslání na email

Od:
Komu:
Vzkaz:

MŽP již podruhé vrátilo EIA na Plavební stupeň Děčín k přepracování



Ačkoli Ředitelství vodních cest (ŘVC) na přípravu labských jezů utratilo ze státních prostředků již několik set miliónů korun a dokumentaci EIA na děčínský jez připravovalo 7 let, byla mu dokumenace již podruhé vrácena pro celou řadu nedostatků.
Ministerstvo ŽP 29. května 2012 již podruhé vrátilo Ředitelství vodních cest (ŘVC) dokumentaci EIA Plavebního stupně Děčín (PSD). A to pro celou řadu nedostatků. (Rozhodnutí MŽP naleznete na konci této stránky nebo ZDE.)

ŘVC přitom na dokumentaci pracovalo 7 let (!) a za přípravu PSD utratilo z peněz daňových poplatníků stovky miliónů korun! Tato situace se podobá známým kauzám ProMoPro či rekonstrukce zámku Buštěhrad. S tím rozdílem, že práce ŘVC připomíná "činnost pro činnost" - pro řadu firem je ŘVC zdrojem stálých a celkem pohodlných příjmů. Sazby za hodinu práce pro ŘVC jsou astronomické a pro běžného smrtelníka omračující. (Nedávno například ŘVC vypsalo výběrové řízení pro externího ekologického poradce za 120 miliónů Kč.)

Aby tuto neudržitelnou situaci vedení ŘVC maskovalo, dezinformuje podle názoru Přátel přírody vládu i veřejnost. Například polopravdivým tvrzením, že bez výstavby PSD nebude mít ČR "jako jediný evropský stát spolehlivý přístup k moři po vodní cestě". Přitom jsme členem EU, součástí jednotného ekonomického prostoru a "Schengenu", přístup k mořím tedy ČR má! Jednak přes Dunaj k Černému moři (přístav Constantja je bezmála 4× blíže Suezu než Hamburk), jednak přes kanál Dunaj - Mohan - Rýn do Rotterdamu. (Viz mapka pod článkem.)

Za další mystifikací ŘVC lze považovat zamlčování, že PSD by z Labe spolehlivou vodní cestu neudělal, protože německá strana slíbila na Labi jen 150 cm plavební hloubku, tedy 130 cm plavební ponor, kdežto na českém Labi má PSD nelogicky zajišťovat 140 cm plavební ponor (a 190 cm plavební hloubku). ŘVC také zamlčuje, že je na některých úsecích českého Labe možné zúžit plavební dráhu z 50 metrů na 30 až 35 metrů. ŘVC naopak plánuje stávající úžiny rozšiřovat. Atd. atd. Velmi podobná situace panuje u VD Přelouč, kde se rovněž utrácejí desítky miliónů korun na přípravu akce, ale realizace stavby je vinou ŘVC stále v nedohlednu.

Vedoucí představitelé ŘVC zkrátka nepostupují jako státní úředníci, ale spíše jako aktivisté prosazující stůj co stůj tu nejdražší variantu vyhovující jistým firmám a lobby. ŘVC je zjevně pod vlivem a ve vleku Českého plavebního a vodocestného sdružení (ČPVS). Míra shody názorů ŘVC a ČPVS je prakticky 100%. Podle názoru Přátel přírody postupuje ŘVC v rozporu se zájmy daňových poplatníků.

Kdyby ŘVC netrvalo již 8 let na jediné variantě, ale bylo přístupné diskusi, plavební podmínky na Labi se mohly dávno zlepšit. Za tuto situaci a úpadek lodní dopravy v ČR nese ŘVC hlavní odpovědnost, z čehož by měly být vyvozeny důsledky.

Z výše uvedených důvodů se Přátelé přírody domnívají, že ŘVC by mělo být zrušeno s cílem přispět ke konsolidaci veřejných rozpočtů. Přineslo by to nemalé úspory státního rozpočtu a paradoxně by to pomohlo rozvoji lodní dopravy v ČR.

Můžete se připojit k naší kyber-akci a poslat e-mail vládě ČR "Zrušme ŘVC, prosím" ZDE.