„Lodě se přizpůsobí řekám“


Zástupce Ministerstva životního prostředí chválí při křtu inovační koncept

Autor: Michael Halama


Nápadný na nové lodi je hlavně nezvyklý tvar. Celkový koncept zaujme pro svou ohleduplnost k životnímu prostředí.

Wilhelmshaven - Řada hostů se sešla včera ve firmě Navitek na přístavním molu. Kielská firma New Logistic tam všechny pozvala na křest své nové lodi - vnitrozemské a příbřežní motorové lodi FUTURA CARRIER. Od podzimu 2006 v Naviteku dolaďují poslední drobnosti.

K přítomným promluvil jako hostující řečník Rainer Sontowski ze spolkového Ministerstva pro životní prostředí. Ministerstvo finančně podporuje tento moderní ekologický koncept Futura Carrier. Loď RMS KIEL je první z této rodiny. Sontowski označil loď jako trvale udržitelný příspěvek k budoucnosti dopravních prostředků. Plánované prohlubování řek a prastará flotila vnitrozemských lodí by měly být brány kriticky. „RMS Kiel je adekvátní odpověď, skutečná ekologická inovace.“

Sontowski poděkoval majoritnímu vlastníkovi společnosti New-Logistic Fritzovi Hakemannovi: „Více investorů takového formátu.“ RMS Kiel má být vzorem pro nezbytnou modernizaci vnitrozemské flotily. „Musíme lodě přizpůsobit řekám, ne naopak! “, tak zní poselství Santowskeho.

97,5 m dlouhá loď pluje díky M-formovanému tvaru a vzduchovým kompresorům na vzduchových polštářích (bublinách), což má za důsledek úsporu pohonných hmot a redukci tvorby vln. Čtyři lodní vrtule, dvě vzadu a dvě vpředu (pozn. PP: systém kvatro), každá z nich schopná otáčet se o 360 stupňů - zajišťují o optimální manévrovací schopnost lodě. RMS Kiel je vybavená filtrem na zachytávání sazí a technikou na snižování úniku oxidu dusíku. Tím je snížen únik zdraví nebezpečných částic polétavého prachu skoro o 100% a oxidů dusíku o 70%. To představuje podstatný příspěvek ke zlepšení kvality vzduchu v přístavech. Rýnský, Maasský a Námořní lodní závod (RMS) chce tuto moderní loď nasadit mezi britským přístavním městem Boston a městem Worth na horním Rýnu.

Wilhelmshavener Zeitung - 17. 1. 2007

Poznámka PP: Tato konkrétní loď není vhodná na horní Labe - tzn. český úsek s plavebními hloubkami 150 až 165 cm, ale některé prvky (pohon kvatro, vzduchové mazání apod.) by byly použitelné pro nízkoponorovou loď, která by zvládla převážet zboží i v obdobích s nižšími vodními stavy a bez stavby jezů.




Ke stažení skan článku v německém jazyce.