Jak jezařům zmizelo 2 900 pracovních míst


MF Dnes přinesla 31. 7. 2007 zajímavou informaci o novém vývoji plánu na výstavbu čínské loděnice v Děčíně.

Tento plán sehrál klíčovou roli začátkem roku 2005, kdy se na vládě rozhodovalo, jak naložit s plánem na stavbu jezů na Labi. Ten v prosinci 2004 padl (MŽP neudělilo nezbytnou výjimku), což se v médiích vůbec neobjevilo. (Monopolní ČTK o tom prostě odmítla vydat jakoukoli zprávu a nikdo jiný se nenamáhal zjistit si víc.)

Připomeňme si, co se tehdy (začátkem roku 2005) slibovalo a na co skočilo i tehdejší vedení MŽP (ministr L. Ambrozek a jeho náměstek L. Miko):

Loděnice měla prý vytvořit 3 000 (!) nových pracovních míst.


To bylo vydáváno za veřejný zájem, který převažuje nad zájmem na ochranu (labské) přírody. To uznalo i MŽP a vláda schválila "kompromisní" plán na výstavbu jednoho jezu (v Prostředním Žlebu).

Pomiňme nyní, že pro loděnici není třeba žádný jez stavět. Lodě z Děčína měly být určeny na export, tzn. byly by PRÁZDNÉ a tudíž s minimálním ponorem pouze spouštěny po proudu. O tom viz ZDE.

Od velkolepých slibů uplynul rok a stále se nic nedělo. Pak vyšel článek (nepochybujme, že krátce před tím, kdy se někde jednalo o jezu), kde se psalo, že vše je na nejlepší cestě a nová loděnice vytvoří 2 000 pracovních míst. (Kam se vytratil původní tisíc, se tam nepsalo.)

Po dvou letech pokračující nečinnosti vyšel další článek (opět se nejspíš někde projednával jez), podle něhož je čínská loděnice v Děčíně hotová věc. A prý vytvoří 1 500 nových pracovních míst. Ztráta jezařů už je 1 500 pracovních míst.

A co se píše po 2,5 letech?

"České loděnice, které dva roky vyjednávají o příchodu významné čínské loďařské společnosti Hudong Zhongua Shipbuilding do Děčína, si v projektu vyberou roční oddechový čas. Záměr loděnic se ale podle jejich nového šéfa nemění. Česká společnost, která má nového majitele, se s čínskými partnery dohodla na tom, že jednání o investici prozatím odloží. Pauza v rozhovorech je ale jenom dočasná. „Aktuální situace děčínských loděnic není nejlepší. Chceme dvanáct měsíců na to, aby se situace ve společnosti ustálila,„ vysvětluje nový ředitel Richard Paško. „Původní projekt ale rozhodně má hlavu a patu a je uskutečnitelný, takže věřím tomu, že se plány podaří realizovat.„
Plány nepadají, za pár let se mají loděnice rozrůst
Česká firma chce za několik let vyrábět v Děčíně téměř padesát nových lodí ročně. Díky tomu počítá se zvýšením počtu zaměstnanců o tři sta během následujících pěti let."

Poučení? Chcete být v balíku? Chcete si ze státního rozpočtu urvat 7 miliard korun? Zkreslujte údaje pro vládu, nadsazujte, mlžte, přehánějte, slibujte, najměte si PR agentury na "ovlivňování" novinářů (to vám zajistí, že noviny budou psát, co chcete), překrucujte, útočte na své oponenty, nasazujte jim psí hlavu. V tomto počínání vytrvejte a jednoho dne vám to dají, aby od vás měli pokoj.


Celý článek MFD ZDE

A po 5 letech?


Loděnice propustí 108 lidí, nemá zakázky


Firma České loděnice, která vyrábí v Děčíně a Ústí tankery a kontejnerové lodě, propustí 108 ze svých 184 zaměstnanců. Důvodem je nedostatek zakázek, jak uvedl předseda představenstva Petr Duda. Loni firma vyrobila 4 lodě, letos jich čeká na dokončení 5. Práce by měla vydržet asi do června, pak ale další nebude. Podle Dudy hodně lodí včetně námořních stojí, objem přepravy poklesl, a pokud se podaří loděnicím zakázku sehnat, je cena požadovaná odběratelem tak nízká, že se výroba nevyplatí. Společnost v posledních letech vykazovala tržby kolem 300 milionů korun ročně. Největšími odběrateli lodí byly společnosti z Nizozemska a Německa. Řešením by podle Dudy bylo získání strategického partnera, který by přinesl zakázky a umožnil vstup na další trhy.

Autor: MF Dnes, podle ČTK, 13. 2. 2010

A po 6?


České loděnice po krizi rozjíždějí výrobu, postaví i první výletní loď

Děčínské doky České loděnice, kterým loni hrozil zánik, se na jaře spojí s mělnickými Nova Shipbuilding a vytvoří jednu společnost. Mělnické doky patří nizozemskému koncernu VeKa, který vytvořil společný podnik právě s Českými loděnicemi. Sídlo nové společnosti bude v Děčíně.

I díky tomuto kroku se zde budou poprvé v historii vyrábět kompletní lodě.

Z Čech už tak k zákazníkům nepopluje jen kasko, tedy holý trup, ale hotová loď, jejíž cena je mnohem vyšší. Pro představu - plně vybavený tanker dlouhý 110 metrů se dnes prodává za šest až sedm milionů eur, cena kaska je o 70 procent nižší.

"Chceme sem přinést něco nového. Zákazníkům chceme dodávat hotovou loď, třeba i za cenu toho, že by se dostrojila v nizozemských docích," popisuje novou strategii Petr Duda, předseda představenstva společnosti Děčínské doky České loděnice.

Firma z Děčína se tak pomalu nadechuje k dalšímu rozvoji. Loni se totiž vlivem hospodářské recese dostala do velkých existenčních problémů, musela dokonce propustit všech 180 zaměstnanců. V současné době zde pracuje 15 až 20 lidí a začalo se s opravami lodí.

"I s Mělníkem máme zhruba 35 lidí a bude to růst," uvádí Duda. Společnost má po fúzi s Mělníkem čtyři doky, z nichž jeden v Ústí má pronajatý česko-ruská společnost Barkmet.

Kromě tankerů vyrobí v Děčíně i výletní loď

Letos chtějí loděnice postavit čtyři lodě. Jednu má firma rozestavěnou v Mělníku a během roku hodlá začít budovat dva stodesetimetrové tankery. Kompletní lodě jsou šancí pro řadu dalších českých firem. Tankery budou potřebovat podlahy, motory či kompletně vybavené kajuty pro posádku.

"Ve chvíli, kdy se projekt rozběhne, otevíráme tím dveře dalším firmám," říká Duda. Jen pohon lodí určitě český nebude, protože motory Caterpillar zde nikdo nevyrábí.

Kromě tankerů bude v děčínských loděnicích na vodu spuštěna i historicky první osobní loď. "Vypadá to, že podepíšeme smlouvu na stavbu první osobní lodi. Bude to výletní loď," přiblížil Duda.

Tím ale plány firmy nekončí. Děčínské přístavy se mají stát i velkým opravárenským dokem. Podle nařízení EU na vodu smí jen nové dvouplášťové tankery a výjimka pro jednoplášťové brzy skončí. Těm by v Děčíně druhý dodali. "Je to další velká šance. Pokud se totiž něco stane jednoplášťovému tankeru, je to katastrofa," dodal Duda.

Autoři: Andrea Angermannová,