Češi přesedli do aut, silnice zahltily kamiony
Na konci roku 1992 bylo v Česku zaregistrováno 2,6 milionu osobních aut, nyní jich centrální registr obsahuje 4,2 milionu. Cestující z železnic a autobusů přesedli do vlastních vozů.
I přeprava nákladů se přesunula ze značné části ze železnic na silnice. Rostoucí počet aut se odrazil v náporu na silniční síť. Lidé se potýkají s čím dál intenzivnějším hlukem z dopravy. Z výfuků už neuniká tolik olova jako v 90. letech, doprava ale znečišťuje ovzduší dál, nejvíc jemným prachem.
Na jeden kilometr silnic připadá nyní 74 osobních vozů, před 15 lety jich bylo 50. U nákladních aut se tento poměr zvýšil ze tří na deset. Úměrně k tomu se spotřeba energie v dopravě víc než zdvojnásobila.
Počátkem 90. let převládaly na českých silnicích škodovky. Od ledna 1993 do konce letošního ledna si Češi koupili 3,5 milionu aut. Jeden milion z nich představovaly nové vozy z Mladé Boleslavi. Ojetá auta ze zahraničí se ale prodávala líp - Češi si jich koupili 1,6 milionu, většinou šlo o vozy staré osm let. Průměrné stáří vozového parku se tak za 15 let nezměnilo, v roce 1993 se pohybovalo na hranici 14 let, na konci loňska to bylo 13,8 roku.
Počet aut na slovenských silnicích od rozdělení Československa stoupl pouze o zhruba 20 procent na 1,84 milionu kusů. Průměrné stáří slovenského vozového parku se zvýšilo. Také Slováci totiž dávají před novými vozy přednost "ojetinám", které neodpovídají nejnovějším emisním standardům. Z toho vyplývá, že i přes mírný nárůst počtu aut způsobuje na Slovensku doprava stále škody na životním prostředí.
Skladba emisí z dopravy v Česku se během 15 let změnila, podle ministerstva životního prostředí to ale neznamená, že by se stala v tomto ohledu doprava neškodnější. Téměř dvě třetiny obyvatel Česka žijí v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, doprava na tom má velký podíl. Poklesly emise oxidu uhelnatého, oxidů dusíku, těkavých organických látek, oxidu siřičitého a olova. Naopak výrazně vzrostly emise nejvýznamnějšího skleníkového plynu oxidu uhličitého, oxidu dusného a tuhých znečišťujících látek. Ty od roku 1993 zaznamenaly nejvyšší nárůst. Jemný prach a další škodliviny v ovzduší dal nedávno ministr životního prostředí do přímé souvislosti s rostoucím počtem dětí postižených astmatem.
Kromě emisí z výfuků produkuje silniční doprava ročně ještě dalších 17.000 tun nečistot v podobě oděrků z pneumatik, brzdového obložení a podobně.
Čím dál větší problémy způsobuje také hluk z dopravy. Historicky první civilněprávní žalobu kvůli němu na pražský magistrát jako vlastníka pozemní komunikace podali loni vlastníci téměř 1000 bytových jednotek v okolí pražské magistrály v ulici 5. května. Opírali se o měření, podle kterých dosahuje hluk z projíždějících aut téměř 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci, což v obou případech o deset decibelů překračuje základní hygienický limit. V první instanci neuspěli, v lednu se jejich odvoláním bude zabývat městský soud.
Při nehodách zemřelo před 15 lety 150 lidí na milion obyvatel, loni si havárie vyžádaly v každém milionu Čechů a Moravanů 110 obětí. Nehod sice přibylo, ale převládají mezi nimi lehčí. V roce 1993 se jich stalo 152.157, loni bylo zaznamenáno 187.965 havárií. Smrtelných nehod loni ubylo díky změně pravidel provozu, do té doby se pohybovaly po celých 15 let počty mrtvých a zraněných s mírnými výkyvy zhruba na stejné úrovni. Letošní statistiky ale ukazují, že zraněných a mrtvých opět přibude.
ČTK, 21.11.2007