Rejdaři: Státe, dej nám 4 miliardy


ŠKODY KVŮLI SUCHU. Je nízká hladina Labe při dlouhotrvajících vysokých teplotách součást rizika podnikání v lodní dopravě, anebo za ni může stát? Má se vláda starat, aby se lodím pěkně plulo i v době, kdy panuje sucho?

O tom zřejmě bude rozhodovat soud mezi státem a rejdařskými společnostmi, kterým kvůli suchu unikají zisky a které naopak pravidelně trpí tím, co nazývají škodami. A rejdaři včera na valné hromadě sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR ty škody vyčíslili - po státu žádají bezmála čtyři miliardy korun za ušlé zisky z posledních čtyř let.

Ministerstvo dopravy částku označilo za číslo z říše snů.

13 dopravců versus Řebíček

Spory o náhradu škod se táhnou již od prosince loňského roku, kdy pět firem zaslalo na ministerstvo dopravy žádost o 2,6 miliardy korun. Jde o škody za léta 2004 až 2006. Úřad žádosti v zákonné šestiměsíční lhůtě nevyhověl, takže nyní bude čelit také žalobě za to, že údajně neplní zákon a neudržuje vodní cestu ekonomicky splavnou. „Za těch šest měsíců s námi nikdo nejednal,“ uvedl právní zástupce rejdařů Aleš Pejchal. „Komunikace z jejich strany je téměř nulová, vše směřuje k podání žaloby,“ uvedl i Milan Raba, šéf Československé plavby labské, která z dopravců chce největší podíl z odškodného. A k žádosti pěti firem, které chtějí od státu náhradu škody již od prosince, se včera přidalo dalších osm vodních dopravců.

„Nemáte šanci“

Ministr dopravy včera požadavky rejdařů na valné hromadě odmítl: „Podle stanoviska právníků ta žaloba nemá šanci.“ „Nám se ta čísla zdají jako z říše snů. Ani nemáme peníze na to, abychom mohli takovou částku vyplácet,“ sdělil pro server Týden.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. „Ideální plavební podmínky nejsou zajištěny ani v Německu, museli by tedy žalovat i Spolkovou republiku Německo,“ dodal. S nestálostí hladiny se dopravci potýkají již delší dobu, nejhorší situace za poslední roky ale byla loni. Labe bylo splavné pouhých 182 dní. V roce 2006 to bylo 208 dní, v roce 2005 pak 232 dní. Kritickým místem je úsek mezi Děčínem a státní hranicí s Německem.

Jezy na Labi?

Situaci má vyřešit nový jez u Děčína, o jeho stavbě se mluví zhruba 15 let. Zatímco ministerstvo dopravy zbudování jezu podporuje (stejně jako krajská samospráva anebo premiér Topolánek), ministerstvo životního prostředí, které vede Strana zelených, je proti. Proti jsou pak i ekologové a ti, kteří neupřednostňují krátkodobý zisk rejdařských společností, ale jde jim o zachování přírody na březích Labe. Žije tu řada vzácných rostlin a živočichů. Stavba jezů by do ekosystému zasáhla nevratně a změnila by charakter koryta řeky, ale i celého labského údolí. I když nárokované peníze Řebíček označuje za nesmysl, má pro argumenty rejdařů pochopení. Problém nesplavnosti Labe je podle něj politický, a nikoliv finanční. „Já prostě musím zlomit koaličního partnera, nebo se musí změnit vláda,“ uvedl ke sporu.

Jan Veselý, s využitím ČTK

Mladá fronta DNES - severní Čechy, 24. 6. 2008