Jez Ústecku kamiony neubere
Postavení jezu v Děčíně a rozšíření přístavu Loubí napomůže ke snížení zátěže Ústecka kamiony. To si myslí například starostové obcí, jež tím jsou postiženy. Argumenty o opaku zase předkládají odpůrci stavby jezu. Například telnický starosta Jaroslav Doubrava je o snížení dopravní zátěže po postavení jezu přesvědčen už několik let.
"Jestliže někdo potřebuje přepravit zboží do Německa, těžko si dnes vybere vodní cestu, když neví kdy a zda se vůbec zakázka dostane na místo určení," upozorňoval. "Radši se rozhodne pro kamiony, které nám tu ztrpčují život. Kdyby bylo Labe celoročně splavné, tak by nám to citelně ulevilo snížením počtu projíždějících kamionů, které jsou pro nás pohromou," myslí si dál starosta Doubrava.
Jiří Aster, místopředseda Krajské hospodářské komory a ředitel přístavu Loubí v Děčíně, k tomu nedávno uvedl, že už dlouho zdůrazňuje, že Ústí by mohlo navázat přístavem na ústecký železniční uzel, jenže to naráží na nezajištěnou celoroční splavnost Labe. Podle ředitele Miroslava Šefary z Ředitelství vodních cest by větší část problémů vyřešila právě výstavba jednoho jezu na Děčínsku. Ta prý prakticky neovlivní ekologický stav Labe nad Děčínem. "Naopak je připravován projekt, který bude revitalizovat Labe mezi Děčínem a Ústím. Projekt nazýváme Dejmalovým řešením, protože úpravy nad Děčínem byly navrženy bývalým ministrem životního prostředí Ivanem Dejmalem," řekl Deníku před časem Šefara.
Naopak s argumentem, že dostavba jezu pomůže snížit počet kamionů na Ústecku, nesouhlasí odpůrci této stavby, například společnost Přátelé přírody. Jak uvedl Marian Páleník, ředitel společnosti, pokud by se měly plavební podmínky na Labi zlepšovat, je logicky třeba začít na vyšším úseku mezi Děčínem a Střekovem, kde jsou plavební podmínky horší. Pak by lodě plující z Německa mohly doplout až do do střekovské zdrže a dále proti proudu. "Nejkritičtějším úsekem Labe je samozřejmě úsek nad Děčínem, směrem na Ústí nad Labem," řekl Páleník. "A investor to ví velmi dobře. Jez je naplánován pod Děčínem proto, aby se z Německa lépe doplulo do přístavu Děčín - Loubí. Zde se zboží překládá na kamiony. Skutečností tedy je, že stavbou jezu pod Děčínem by se počet kamionů u nás zvýšil!" Na celé věci je podle Páleníka nejsmutnější, že kdyby Ředitelství vodních cest přistoupilo na variantu jednosměrné plavební dráhy, jíž Přátelé přírody navrhli, mohly být plavební podmínky na Labi již dávno zlepšeny.
Janni Vorlíček, Ústecký deník, 23.01.2009