Ministr Bendl chce jezy na Labi
O jezech na Labi je rozhodnuto. Alespoň se to zdá ze včerejšího prohlášení ministra dopravy Petra Bendla, který se včera sešel s rejdaři v Děčíně. Také město Děčín stavbu jezu podporuje.
Ředitelství vodních cest zároveň odmítlo většinu alternativních návrhů odpůrců stavby jezu v Děčíně a Ústí nad Labem.
Ministr souhlasí
„Máme eminentní zájem vystavět jezy na Labi,“ řekl ministr dopravy Petr Bendl včera Deníku během svého setkání s rejdaři v Děčíně. Podobně se vyjádřil i děčínský primátor Vladislav Raška. „Pevně věřím, že se ji i přes odpor ekologických aktivistů podaří prosadit, a že jezy nedopadnou jako dálniční přeložka v Děčíně, jejíž výstavbu zablokovalo ministerstvo životního prostředí i přesto, že mělo posudky od odborníků,“ přidal svůj názor děčínský primátor Vladislav Raška.
Návrhy aktivistů
Do čela odpůrců stavby klasických betonových jezů na Děčínsku a Ústecku se postavila společnost Přátelé přírody. Ta před lety zorganizovala petici a sebrala přes deset tisíc podpisů.
Podle ředitele společnosti Mariana Páleníka by ministerstvo dopravy mělo spíš než uvažovat o jezu využít evropský program NAIADES a podporovat modernizaci lodního parku s cílem dosáhnout nižšího ponoru lodí a zvýšit podíl přepravy kontejnerů.
Evropský program podpory říční dopravy NAIADES počítá s příspěvky na modernizaci lodního parku. Lodě na Labi jsou 30 let staré, jejich konstrukce odpovídá době, kdy byly postaveny. Tehdy se vozilo hlavně uhlí a další těžké náklady. Lodě v Čechách nejsou stavěné na kontejnery, které jsou lehčí než původní náklad.
„Dnes existují technologie umožňující mírně snížit ponor lodí. U Labe platí, že každých 10 cm hraje velkou roli,“ řekl Páleník. „Ministerstvo by spíš mělo Ředitelství vodních cest (ŘVC) uložit posouzení varianty zjednosměrnění plavební dráhy, čemuž se zatím ŘVC úporně brání.“
Nevhodný návrh
Návrh Přátel přírody provoz na Labi zjednosměrnit, zajistit ho tedy tak, že by v určené hodiny jezdily lodě po proudu a v jiný čas proti proudu pak odmítl šéf ŘVC Miroslav Šefara. „Tento návrh je špatný i z pohledu ochrany přírody, při vyhodnocování rozhodně nevyšel jako nejlepší, ale až na třetím místě.“ Pokud prý někde v Evropě takový provoz na řece existuje, je to jedině kvůli úzkému korytu řeky, nikoliv kvůli tomu, aby se zvýšila splavnost.
„Udělat jakési koryto s rychle tekoucí řekou by bylo i proti bezpečnosti lodního provozu,“ upozornil zároveň ředitel Státní plavební správy Luděk Cidlina.
Rejdaři žalují
Rejdaři požadují od státu miliardy korun, jen za roky 2004 až 2007 vyčíslili škody, jež měli kvůli nesplavnosti Labe na čtyři miliardy. „Myslím, že máme šanci na úspěch, protože stát nedodržel české ani mezinárodní dohody o splavnosti Labe,“ uvedl generální ředitel ČSP Milan Raba.
Požadavek děčínského rejdařství na náhradu škody ve výši jedné miliardy a osmi set milionů korun jako opodstatněný uznal už i soud. Uplatňované nároky potvrdil vydáním platebního příkazu.
Proti němu se ale ministerstvo dopravy v zákonné lhůtě odvolalo. „My se zatím k tomu nestavíme nijak, necháme to na dalším rozhodnutí soudu,“ poznamenal ministr Bendl.
Vyplácení náhrad za ušlý zisk se nelíbí ani ekologickým aktivistům. „Sami rejdaři vědí, že nic nevysoudí, jde jim pouze o politický tlak na realizaci Zlepšení plavebních podmínek na Labi,“ dodal k tomu ředitel Přátel přírody Páleník s tím, že je třeba zvolit takovou cestu, jež současně podpoří rozvoj lodní dopravy na Labi, a současně zachová unikátní říční ekosystémy. „Je škoda, že se promarnilo tolik let půtkami, místo aby se hledalo řešení.“
Janni Vorlíček, Alice Klaubenschalková, Deník (13. 3. 2009)
Bendl pro nový jez na Labi
(rup)
Po čtvrteční návštěvě míst spojených s projektem splavnění Labe ve stupni Děčín ministr dopravy Petr Bendl (ODS) prohlásil, že má zájem, aby se jez na Labi, umožňující kvalitní plavbu lodí, postavil. „Jeho vybudování je správnou věcí,“ řekl ministr.
Podle něj tato stavba nenaruší životní prostředí a výrazně pomůže nejen vodní dopravě. „Projekt pomůže celému regionu, včetně podnikatelského prostředí, a zároveň umožní zachování pracovních příležitostí. Je škoda, že nelze plně využívat 250 kilometrů upravené vodní cesty z její středočeské části jen kvůli neupraveným 40 kilometrům na dolním Labi,“ konstatoval ministr dopravy.
Právo, 13.3.2009
O jezu u Děčína bude jednat Bendl s Bursíkem
(sou, ČTK)
Ministerstvo dopravy chce hledat cestu k urychlené výstavbě jezu na Labi u Děčína, který by umožnil lepší splavnost řeky v obdobích sucha.
Šéf resortu Petr Bendl se kvůli tomu minulý týden sešel v Děčíně s rejdaři, kteří si dlouhodobě stěžují, že kvůli nízkým stavům hladiny nemohou dostatečně využívat řeku pro přepravu nákladů. Ročně tak prý přijdou o jednu miliardu korun.
Situaci má vyřešit stavba nového jezu u Děčína, díky kterému by se podstatně zvýšil počet dnů, kdy mohou Děčínem lodě proplout. Stavba jezu se připravuje 15 let, proti jsou především ekologické organizace a také ministerstvo životního prostředí.
„Chci se namístě přesvědčit o situaci a dozvědět se argumenty pro mé jednání s ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem,“ řekl Bendl. Někteří lodní dopravci před rokem podali na ministerstvo dopravy žádosti o náhradu škody. Celkovou výši škod za léta 2004 až 2007 vyčíslili na čtyři miliardy korun. Protože ministerstvo žádostem do půl roku nevyhovělo, podaly první čtyři firmy na stát žaloby. V nich požadují zatím 2,1 miliardy korun. Podle Bendla o požadavcích rejdařů musí rozhodnout soud.
S urychlením stavby jezu jim ale chce ministerstvo pomoci. Podle Bendla je smůla, že se kvůli 40 hůře splavným kilometrům nemůže plně využívat 250 kilometrů kvalitních vodních cest ve vnitrozemí. Vedení města Děčína tvrdí, že jez pomůže prosperitě regionu a přírodu významně neponičí.
Někteří ekologové přišli i s tím, že by bylo možné Labe v úseku pod Děčínem upravit a splavnit vždy střídavě v jednom směru. Rejdaři s takovou variantou nesouhlasí.
Regionální mutace Mladá fronta DNES - severní Čechy, 16. března 2009