Místo rychlovlaků parníky?
Karel Gott to při oslavě pátého výročí provozu pendolin v Česku řekl trefně: Jako by mě někdo držel za krk a říkal zpívej níž.
Tak zpěvák komentoval fakt, že pendolino nemůže na český kolejích využít svou maximální rychlost 230 km/h a jezdí, a to ještě ne všude, jen sto šedesát.
Bez ohledu na fakt, že dnes pendolina představují úspěšný produkt ve vnitrostátní dopravě, přinášející zejména zvýšení rychlosti a komfortu, jsou ale jinak typickou ukázkou „české cesty“ devadesátých let. Vlaků bylo objednáno příliš málo a navíc jich zákazník dostal ještě méně a se zpožděním.
Zároveň se rozhodlo, že se u nás zatím nebudou stavět nové tratě na vyšší rychlost, ale pouze opraví čtyři tzv. koridory na rychlost do 160 km/h. Toto rozhodnutí, nereflektující ani úroveň tehdejší doby, kdy se na Západě úplně běžně jezdilo dvoustovkou, bylo bohužel odrazem tehdejších ideologií a jejich nositelů.
Federální exministr dopravy toto rozhodnutí odůvodnil tím, že u nás vysokorychlostní vlaky nepotřebujeme, protože než by se na tu rychlost rozjely, už by musely brzdit. Pro představu, jaká je to hloupost: na dvoustovku se moderní vlak rozjíždí na dráze přibližně 5 kilometrů, na rychlost 360 km/h to bude kilometrů dvacet. Stačí si porovnat tato čísla se vzdálenostmi jako z Prahy do Plzně či do Brna.
Ne že by staré tratě nebylo třeba opravit. Ale je nutné si uvědomit, že jde o něco, jako je oprava silnice první třídy z Kolína přes Čáslav na Havlíčkův Brod a dále směrem na Brno. Mezi Prahou a Brnem máme kompletní dálnici již od osmdesátých let minulého století, zato železnice nové, rychlé koleje u nás stále nemá. A tak se na jedné trati spolu musejí směstnat osobáky, rychlíky i nákladní vlaky, což nezřídka zdržuje i pendolino. Pokud u nás rychlé tratě nebudou, investice do pendolin nebude plně využita.
Otazník však nyní visí i nad samotnými koridory. V návrhu rozpočtu na příští rok totiž chybí celá řada potřebných úseků. Za této situace reálně hrozí, že ani termín 2018 (předchozí byl 2015, ještě předtím 2010) opět nebude dodržen. Zato však ministerstvo navrhuje - v rozporu s tím, že kvůli krizi se nebudou zahajovat nové stavby - rozjet stavbu zvedacího železničního mostu v Kolíně či výtahu pro lodě na Slapech a Orlíku!
První jmenovaná stavba má umožnit průjezd vysokých lodí zvedáním železničního mostu, což povede ke kolapsu na naší nejdůležitější trati pro nákladní dopravu, po které se navíc přepraví o několik řádů více zboží než po Labi. Ty další pro změnu poslouží především majitelům jachet, aby mohli proplout přes hráz přehrady.
Ke zvedacímu mostu se již dříve kriticky vyjádřil stínový ministr ČSSD Roman Onderka. Věřím však, že nejen ČSSD, ale poslanci všech stran použijí zdravý rozum a zodpoví si otázku, zda lidi budou dojíždět z jižních Čech do Prahy parníkem. Troufám si říci, že by z Českých Budějovic raději cestovali vlakem. Za hodinu a půl, jak jim bylo kdysi slíbeno.
Petr Šlegr (bývalý náměstek ministra dopravy za SZ), Právo, 8. 12. 2009