Vypadá to, že ke stavbě jezů na Labi zbývá jen krok


Ústečané už jsou unaveni, kauza okolo jezů se táhne víc jak patnáct let. Posuzování vlivů nového jezu u Děčína na životní prostředí končí. To znamená, že bude splněn další krok, vedoucí k zahájení této stavby.

Což předznamenává i stavbu jezu v Malém Březně, tedy druhého plánovaného jezu na Labi.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) proto dělá kampaň o tomto vodním díle. Pořádalo i setkání u kulatého stolu s odpůrci stavby ohledně ovlivnění životního prostředí. Kauza okolo jezů se totiž táhne víc jak patnáct let.

Jak uvedl Václav Straka, mluvčí ŘVC, mají na setkáních být vysvětlovány přínosy a dopady nového jezu. „Cílem je snaha o maximálně otevřenou diskuzi a informovanost o dokumentaci k EIA v době, kdy se k ní veřejnost vyjadřuje. Zákonná lhůta pro připomínkování skončila v polovině října.“

Podle ředitele ŘVC Miroslava Šefary je pro ně důležité vysvětlit si svá stanoviska a hovořit o možných variantách stavby. „Účelem je především posun diskuze o jezu do věcné roviny, aby se již pokud možno neobjevovaly nepřesné, či mylné informace,“ dodává Šefara.

Na setkání přijeli i ústečtí Přátelé přírody, kteří proti stavbě betonových jezů v Děčíně a dalšího u Malého Března bojují od samého začátku. Dokonce zorganizovali protestní petici, jíž podepsalo přes patnáct tisíc lidí.

Jejich cílem ale podle ředitele Přátel přírody Mariana Páleníka není zastavit zlepšování splavnosti Labe, ale nabídnout alternativní řešení. Ať už třeba stavbu by-passů, zjednosměrnění plavební dráhy nebo modernizaci lodí.

Marian Páleník ale označil setkání za jednostranné. „Často nás okřikovali a organizátor se debatu snažil několikrát utnout,“ popisoval to Páleník. „Vůbec je naše stanoviska nezajímala. Naopak. Diskusi o variantách se zuby nehty bránili. Podle ŘVC jsou možné jen dvě varianty. Jejich jednička a dvojka. O žádné jiné se diskutovat nesmí.“

Páleník zároveň dodal, že své cesty do Prahy lituje, jelikož jejich dobrou vůli jen ŘVC zneužilo k vymývání mozků. „Několikrát jsem měl chuť odejít, protože nás stavěli do role nesvéprávných dětí, co musí tiše sedět a poslouchat výklad ŘVC.“

Ředitelství vodních cest ovšem plánuje i další setkání, aby projektu získalo plusové body u veřejnosti.
„Setkání bylo velice živé a i proto jej považuji za přínosné. Projekt je u nás zcela ojedinělý, neboť žádná dopravní stavba doposud nezohledňovala zájmy přírody tak, jako tato,“ nesouhlasil Šefara s Páleníkem.

Ten ovšem kontroval tím, že je to hodně velká nadsázka a sebechvála. „Pan Šefara neříká pravdu. Pokud by byl jez dokončen, byl by to výrazný zásah do velmi cenných říčních ekosystémů a přitom by se lodní dopravě příliš nepomohlo. Navíc by při nízkých stavech vody narostl v Děčíně a okolí provoz kamionů, na něž by se zboží z lodí muselo překládat.“

Ústečané jsou už problémem unaveni. „Mně to v podstatě nic neříká, ale předpokládám, že se vlna odporu zvedne těsně před stavbou, jako vždycky,“ řekla Lucie Konšelová.

Autor: Janni Vorlíček, Deník, 1. 11. 2010