Nový jez na Labi se odkládá kvůli děravému posudku


Ministerstvo životního prostředí vrátilo Ředitelství vodních cest k dopracování studii, která posuzuje ekologické dopady plánovaného zdymadla na Labi u Děčína (EIA). Bez dokončeného posouzení není možné pokračovat v přípravě vodního díla.

Mluvčí ředitelství vodních cest Václav Straka zatím nedokázal odhadnout, nakolik se kvůli tomu případné zahájení stavby za několik miliard korun oddálí.

"Je to zatím čerstvé, naši odborníci musí požadavky ministerstva nejprve prostudovat," řekl Aktuálně.cz Straka. Z vyjádření ministerstva životního prostředí vyplývá, že má k předložené studii poměrně zásadní výhrady.
 
Spory o zdymadlo na Labi u Děčína se táhnou bezmála dvacet let. Rejdaři tvrdí, že nutně potřebují zlepšit splavnost dolního Labe. Ochránci přírody varují, že jez nenávratně poškodí výjimečné území.

Labe jako Evropsky významná lokalita

Ministerstvo má podle oficiálního dokumentu, který má redakce Aktuálně.cz k dispozici, celkem devět připomínek, respektive požadavků na doplnění dokumentace EIA. Podstatná část se týká toho, že plánovaná stavba v labském kaňonu je součástí Evropsky významné lokality.

Ministerstvo zároveň požaduje, aby se Ředitelství vodních cest vypořádalo s nejzásadnějšími připomínkami ostatních úřadů, ale rovněž českých i německých ekologických organizací, které proti plánované stavbě zdymadla protestují.

Například odbor zvláště chráněných částí přírody ministerstva životního prostředí uvedl, že podle dokumentace EIA nejsou "dostatečně eliminovány negativní vlivy na faunu, flóru a ekosystémy", respektive "zmírněny prostřednictvím navržených opatření".

"Na základě výše uvedeného požadujeme jako příslušný úřad o dopracování dokumentace. Dopracovaná dokumentace musí zohlednit a vypořádat veškeré požadavky uvedené ve vyjádřeních k dokumentaci a zejména se musí zaměřit na výše zmíněné oblasti," uvádí se ve stanovisku ministerstva, které podepsala ředitelka odboru posuzování vlivu Jaroslava Honová.

Dvacetileté přetahování o zdymadla

Stavbu prosazují rejdaři, podle nichž není možné minimálně s jedním vodním stupněm výrazně zlepšit plavební podmínky na tomto úseku řeky, aby se po ní dalo vozit zboží po celý rok.

"Lodní doprava v České republice stojí před zánikem," prohlásil dokonce Jiří Aster ze Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR. Česko mohlo stát jedinou zemí v Evropě, která nebude mít použitelný přístup k moři po vodě.

Rejdaře navíc znervóznil plán, že by Labe na německém území nepatřilo mezi prioritní vodní cesty, takže by Německo do jejího rozvoje dále neinvestovalo.

Ochránci přírody před stavbou zdymadla u Děčína roky varují. Bývalý ředitel Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce Werner Hentschel uvedl, že jez by zastavil proudění vody v řece a silně by omezil kolísání hladiny během roku.

"Pro mnoho druhů, které v řece žijí, by se podmínky pro život změnily natolik, že by vymizely," varoval Hentschel.

Pavel Baroch, 27. 5. 2011, Aktuálně.cz