Nový šéfem vodních cest má být podle informací Aktuálně.cz Blažek z TOP 09


Ačkoli ministerstvo dopravy ještě neukončilo výběrové řízení na nového šéfa Ředitelství vodních cest, už teď je podle informací Aktuálně.cz jasné, kdo obsadí vlivnou funkci, z níž se rozhoduje o stovkách milionů korun.

Novým ředitelem se má stát Jiří Blažek, státní úředník a v současnosti předseda krajské organizace TOP 09 na Vysočině. Tuto informaci potvrdily Aktuálně.cz dva na sobě nezávislé zdroje.

Ministerstvo dopravy přesto odmítá, že by o novém řediteli vodních cest už bylo rozhodnuto. "Výběrové řízení ještě neskončilo," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Dodal, že výsledek bude znám zhruba za dva týdny.

Sám Blažek odmítl informace Aktuálně.cz komentovat. "Přihlásil jsem se do výběrového řízení, čekám na jeho výsledek," řekl pouze.

Nový ředitel bude náhradou za odvolaného Miroslava Šefaru, kterému zlomila vaz podezřelá zakázka na zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně za 1,2 miliardy korun.

Tři finalisté výběrového řízení


Aktuální stav je podle mluvčího Ptačinského takový, že z deseti zájemců postoupili do finále tři nejlepší kandidáti, z nichž se po pohovorech vybere nový ředitel.

Ptačinský odmítl dokonce sdělit i to, zda je Jiří Blažek mezi trojicí finalistů.

"Nemůžeme zveřejňovat jednotlivá jména," řekl mluvčí a zdůvodnil to tím, že kandidáti mají například své závazky u současného zaměstnavatele.

Od lidovců utekl za Kalouskem


Jiří Blažek, který by se měl podle informací Aktuálně.cz postavit do čela Ředitelství vodních cest, byl nejprve dlouholetým členem KDU-ČSL. Deset let vedl okresní organizaci v Pelhřimově, dvakrát byl zvolen místopředsedou strany na Vysočině.

V roce 2009 přestoupil do Kalouskem založené TOP 09, kde v současnosti zastává post krajského předsedy na Vysočině.

Od roku 2002 byl členem výkonného výboru vlivného Pozemkového fondu, a když se změnila jeho struktura, působil dokonce jako první náměstek ředitele.

Krátce před loňskými volbami jej šéf fondu Radim Zika (ODS) odvolal. Po volbách pracoval jako první náměstek Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Sporná zakázka na železniční most


Změnu v čele Ředitelství vodních cest si vyžádala aféra kolem zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně. Šlo o největší zakázku v historii podniku. Kritéria však byla nastavena tak, že výběr ostře kritizovali experti Evropského účetního dvora. O lukrativní zakázku mohlo usilovat jen jediné sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.

Společnost EDS Holding přitom vznikla jen pár měsíců před soutěží.

Zakázka byla zadána v době, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček (ODS). Vedle vysokých nákladů čelila stavba kritice, zda je nutné zvedat v Kolíně most pro průjezdy vyšších lodí, když není Labe ani celoročně splavné.

Jezy na Labi


Ředitelství vodních cest zřídilo ministerstvo dopravy v roce 1998. Spravuje dopravně významné vodní cesty, stará se hlavně o jejich údržbu a modernizaci.

Podnik rovněž usiluje o stavbu aspoň jednoho vodního stupně na Labi u Děčína. Slibuje si od toho zlepšení plavebních podmínek v dolní části toku.

S tím nesouhlasí ekologické organizace z Česka i Německa. Ministerstvo životního prostředí vrátilo ředitelství vodních cest k dopracování studii o vlivu nového jezu na okolní přírodu.


Pavel Baroch, Martina Machová, Aktuálně, 3. 6. 2011