Galerie: Vše o jezech
Předchozí snímek
Následující snímek
Název obrázku: Propad přepravy kontejnerů - kanál Dunaj-Mohan-Rýn
Popis: Počet kontejnerů přepravených po kanálu Dunaj-Mohan-Rýn se propadl z bezmála 10 000 TEU (v tomto případě Twenty-Foot-Equivalent Unit, což je ekvivalent jednoho dvacetistopého kontejneru) v roce 2000 na něco málo přes 1 000 TEU v r. 2012 - tedy řádově 10×. Čím dál více je totiž preferována doprava kontejnerů po železnici vedoucí souběžně s kanálem.
Nicméně v ČR skupinka jezařů usilovně lobbuje za schválení stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe, kterou by podle nich měl platit stát. Náklady na jeho stavbu jsou bezpochyby silně podhodnocené, i tak vycházejí na ohromujících 600 miliard korun. Lze ovšem očekávat, že v případě schválení jeho výstavby by se skutečná cena vyšplhala až na trojnásobek, přičmež ani pětinásobná překročení očekávaných nákladů nejsou u staveb financovaných státem výjimkou. Například D8 v Českém středohoří (úsek 805) měl původně stát 3 mld korun, dosud jsme na něj ovšem vynaložili 15 mld korun, což ale není konečná cena, neboť stále není stabilizováno sesuvné území, po němž dálnice bůhvíproč vede. Kolik takových nečekaných překvapení by asi čekalo při stavbě kanálu DOL? Realističtější odhad ceny DOL je tedy proto spíše kolem 2 biliónů (2 000 miliard) korun. Převedeno do měřítek běžného daňového poplatníka: každý občan ČR včetně kojenců a penzistů by měl jezařům na DOL věnovat navíc 200 000 korun na daních, pětičlennou rodinu by na daních vyšel kanál DOL 1 milión korun, a to NAVÍC nad daně, které již platí. Jezaři rozhodně nejsou žádní troškaři. Pokud s touto investicí nesouhlasíte, můžete podepsat naši petici proti DOL.
Autor: Zdroj: WSA Nürnberg (Vodní a plavební úřad Norimberk)