Firma, která chce stavět sklady ve Žďárku, slibuje tisíce pracovních míst. Haly na 53 hektarech ale naruší okolní přírodu
Žďárek - Třiapadesát hektarů luk mezi obcemi Libouchec, Žďár, Velké Chvojno a Knínice na Ústecku má být přeměněno na rozsáhlý prostor pro podnikání. Logistické centrum CPI Park Žďárek by mohlo představovat samostatné „městečko“, ve kterém se bude pohybovat až 3 300 lidí. To je víc, než kolik obyvatel mají zmíněné obce dohromady. Obří areál v blízkosti nové dálnice D8 chce vybudovat developerská společnost Czech Property Investment (CPI). Umožňují jí to i před časem provedené změny územních plánů. Rozsah stavby ale vyvolává u části zdejších obyvatel a občanských sdružení znepokojení, u ekologů pak nevoli až odpor.
Dvě tváře projektu Investor svůj projekt obhajuje na webových stránkách občanského sdružení Chvojensko. „Jako každý podobný záměr má i tento dvě tváře. Ta více diskutovaná se týká jeho umístění a vlivu na okolí a sousední obce, jejich obyvatele a přírodu. Druhá tvář představuje rozvoj regionu, růst obcí, zásadní rozšíření pracovních příležitostí, oddechových či sportovních zařízení pro obyvatele a zlepšení veřejné dopravy,“ sděluje například CPI, která hodlá do podobných projektů v Česku investovat miliardy korun.
Logistická centra u dálnic a v blízkosti velkých měst jsou všude ve světě. Zjednodušeně lze říci, že jde o překladiště zboží, kam je jeden kamion přiveze, a odkud ho pak jiná vozidla rozvezou do méně či více vzdálených míst. V případě Žďárku to bude až 1 500 kamionů denně.
A právě tohoto mnohonásobného zvýšení silničního provozu se obyvatelé okolních obcí nejvíce obávají. Ekologové zase poukazují na narušení otevřené krajiny mohutnými skladovými budovami, rozsáhlý zábor zemědělské půdy nebo zvýšené znečištění ovzduší a hluk.
Odpůrci našli nedostatky v rozhodnutí úřadu Přípravu stavby nyní přerušilo odvolání proti červencovému kladnému územnímu rozhodnutí stavebního úřadu v Libouchci. Podalo ho třicet účastníků územního řízení - občanů a občanských sdružení. Ti tvrdí, že v dokumentaci chybí některá nutná vyjádření k ochranně vzácných živočichů a krajiny.
„Byl jsem překvapen, kolik vad mělo územní rozhodnutí. Sice jsme si s místními občany už delší dobu vědomi, že vedení Libouchce a Velkého Chvojna kope z nepochopitelných důvodů za investora, ale udivilo nás, že jsou dokonce schopni porušovat zákony,“ uvedl Marian Páleník ze sdružení Přátelé přírody.
Podle Mariana Páleníka ze sdružení Přátelé přírody je stavba centra v rozporu s územním plánem, protože na místo povolených přízemních budov jsou plánovány objekty s výškou třípatrového domu.
Odpůrci také poukazují na to, že jen o několik kilometrů dál, v Úžíně, se nachází velké nevyužité průmyslové území, které by bylo pro podobný záměr vhodné.
Krajský úřad: EIA není nutná Krajský úřad již konstatoval, že nemá žádné oprávnění přesunovat projekt na pozemky jiných vlastníků. Úředníci také podle dostupných dokumentů dospěli k názoru, že není nutné vypracovat na stavbu podrobný posudek o jejím vlivu na životní prostředí, takzvanou „velkou“ EIA, což požadovala některá občanská sdružení.
V závěrech krajského úřadu se uvádí, že smysl EIA je „při současném odmítání záměru pochybný“, a že by mohl být jen zbytečným a nemalým nákladem investora, který by stanovisko odpůrců stejně nezměnil. Změny územních plánů, díky kterým se ze zemědělské půdy staly stavební pozemky, schválili zastupitelé v Libouchci už v roce 1999, ve Velkém Chvojně před třemi roky. V té době se o to z občanů zajímal málokdo. „Proč tehdy nebyla vedena veřejná diskuze ze strany zastupitelstva? Proč nebyli informováni občané?“ ptají se dnes členové sdružení Chvojensko na svých webových stránkách.
Sdružení poskytlo svůj web také investorovi, který záměr veřejně popisuje a vysvětluje jeho výhody. Jeden z hlavních oponentů projektu -Přátelé přírody - zase zveřejnil vlastní průzkum mezi 742 místními občany, podle kterého by čtyřem z pěti lidí „plechové haly a asfaltové plochy místo zeleně“ hodně vadily.
Podle Karla Nepraše z ústecké Strany zelených jsou podobná logistická centra špatným krokem, protože podporují další rozmach kamionové dopravy.
Jisté je, že firma CPI má právo zhodnotit své investice, samozřejmě při dodržení zákonů.
Argumenty
Co vadí odpůrcům stavby: - Do logistického centra bude jezdit až 1 500 kamionů denně, což zhorší ovzduší a bezpečnost na silnicích - Velké haly naruší ráz zdejší krajiny - Může dojít k narušení vodního režimu - Krajina se stane méně prostupnou pro živočichy
Co nabízí investor: - Vybudování čtyřmetrového valu, který ochrání místní obyvatele - Zřízení nového zdroje pitné vody pro chatovou osadu - Až tři tisíce pracovních míst - Příchod podnikatelů, obce dostanou část peněz z jejich daní - Zachování železniční trati č. 132 pro budoucí zaměstnance centra.