Budeme velmi rádi, posílíte-li naše řady. Staňte se našimi příznivci (členy)!

JEZY
Plavební stupeň Děčín Příběh Labe Lži a demagogie o jezech Osoby a obsazení Koupání v Labi Média o jezech

Souhlasíte s výstavbou přehrad - jezů na Labi?


ano


88
ne


548


další ankety
Přihlášení:

Jméno:

Heslo:
Proti kanálu DOL

E-SHOP
Podpořte nákupem


Záložka do knihy, časopisu nebo diáře
,-

Virtuální výstava


Galerie


Další články v rubrice
Mýtus zvaný AGN
Splavnění Labe? Lež jako věž
Civilizovaní lidé v rezervacích nestavějí (Deník)
Známe příjmy ředitele ŘVC a jeho zástupce. Za co si je platíme?
Lídři trousili moudra o splavňování splavněného Labe
Dokumentace EIA Plavebního stupně Děčín potřetí vrácena
Přátelé přírody: Jez netřeba, stačí nové lodě (Deník)
Příprava VD Přelouč se vrací o 20 let zpátky
Chcete dostávat 10 let 10 miliónů denně? Prosaďte jezy na Labi
Proč rezignoval posudkář Bajer?
všechny články v rubrice


Nepřehlédněte


JEZY > Média o jezech > Ústecký deník: Labe letos rejdařům nepřeje (4. 12. 2007)
5.12.2007

Labe v letošním roce rejdařům nepřeje


Ministerstvo dopravy kvůli tomu opět hovoří o jezech, ekologové nesouhlasí a obviňují ho z mystifikace veřejnosti

V tomto roce to Labe vůbec rejdařům neusnadnilo. Bylo totiž nesplavné víc než 135 dní a očekává se až 160. To je za poslední léta rekordní hodnota. Proto provozovatelé lodní dopravy hromadně přesouvají lodě za hranice. Zde pak přepravili více než polovinu z celkově přepraveného nákladu na českých říčních lodích. Masivní exodus říční obchodní flotily však Ministerstvo dopravy označuje za negativní. "Z přínosu, který lodní doprava přináší, v současnosti profitují cizí státy a nikoliv Česká republika," uvedl ředitel odboru plavby a vodních cest MD Vít Šimonovský.

Řešení má podle Šimonovského Ministerstvo dopravy dvě. Krátkodobé a dlouhodobé. Krátkodobým je přidělování dotací. "Jeden program podporuje export z České republiky a snižování cen. Druhý modernizaci pohonných jednotek plavidel. Lodě budou mít nižší spotřebu a sníží ještě víc emise," vysvětlil Šimonovský. "Polovinu nákladů ponesou dopravci, 15 procent stát, 35 Evropská unie. Podmínkou dotace bude povinnost dopravovat většinu nákladu v ČR," uvedl dál Šimonovský.

Druhé řešení je dlouhodobé. "Je jím stavba plavebních stupňů. V současnosti je platná politická dohoda mezi Ministrem dopravy a Ministrem životního prostředí o přípravě stavby jezů u Přelouče a u Děčína," pokračoval dál. Šimonovský je přesvědčen, že nový sklopný jez u Děčína by hladinu stabilizoval v údajně nejkritičtějším úseku řeky, a to na hranicích s Německem. "Mez splavnosti Labe činí 140 centimetrů a právě u Děčína a pod Střekovem v Ústí nad Labem je vodní hladina nejníže." Jez v Děčíně by umožnil stabilizování vodní hladiny a umožnil vypouštění vln z vltavské kaskády. Tak by se plavební podmínky zlepšily na většinu dní v roce.

Ministerstvo životního prostředí v čele s Martinem Bursíkem i přes politickou dohodu ministrů ale se stavbou jezu nesouhlasí. Spolu s ním ekologická sdružení. Stavba by prý narušila místní ekosystémy. "To je ovšem standardní postup nevládních zelených organizací. Postupně zpochybňují každý nový projekt, který byl výsledkem ústupků vůči nim. To jen odčerpává peníze z dotací. Osobně mám pocit, že odpůrci jezů jsou propojeni s německou železniční lobby," dodal. Strana odpůrců ovšem jako jeden z nejvážnějších argumentů proti jezu v Děčíně uvádí, že pokud pod zdejším přístavem Loubí jez postaví, tak drasticky přibude kamionů v Čechách.

"Tím se zbytečně utratí čtyři miliardy, zničí kus přírody, přibude jen dopravní zatížení a vzrostou emise prachových částic a výfukových plynů v ovzduší," uvedl Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody. Obvinění z lobování pro německé železnice odmítnul jako nesmyslné. "Naše účetnictví je volně přístupné na internetu. Každý se může přesvědčit, jak jsme financováni," dodal Páleník. Ministerstvo životního prostředí v čele s Martinem Bursíkem i přes politickou dohodu ministrů ale se stavbou jezu nesouhlasí. Spolu s ním ekologická sdružení.

Janni Vorlíček, Ústecký deník, 4. 12. 2007

Komentář Mariana Páleníka:
Když jsem poskytoval Deníku rozhovor, reagoval jsem na výrok pana Šimonovského "Jsou placeni německou železnicí". Zřejmě pak při autorizaci pan Šimonovský své nařčení zmírnil na lobbování. Na to bych ovšem opáčil, že zatímco my lobbujeme ve prospěch české lodní plavby, on lobbuje ve prospěch betonářů na úkor lodní dopravy.
Nahoru
Sdílet přes Facebook Verze pro tiskZaslat známé(mu) na e-mail Zvětšit písmo
(C) 2006 - 2024 Přátelé přírody, o. p. s. | Webmaster | Powered by Rosettedesign