Nákladní loď na přepravu sypkých materiálů dlouhou 110 metrů včera spustili na hladinu Labe v loděnicích ve Valtířově na Ústecku. Aby mohla odplout, muselo Povodí Labe upustit zdymadla ve Střekově a vytvořit na řece umělou vlnu. Plavidlo, které může plout po řece i po moři, je určeno pro holandské odběratele, jeho stavba trvala asi půl roku. Ve Valtířově dokážou postavit až 135 metrů dlouhá plavidla, což je prý nejvíce v Česku.
Autor: * (ČTK), Mladá fronta DNES, Regionální mutace - severní Čechy, 10. 11. 2009
PP: Jezaři obelhali vládu. Když lobbovali pro stavbu jezu Děčín, hlavním argumentem byla potřeba spouštět lodě, které se prý měly vyrábět (tempem jedna týdně) v loděnici v Děčíně. Mělo jít o čínský podnik se 3 000 (!) zaměstnanci. (Jak tato bublina splaskla, se dočtete ZDE.) I kdyby skutečně v Děčíně lodě (resp. kaska) stavěli, jez by vůbec neptořebovaly. V případě nízkého stavu vody by prostě zeshora poslali vlnu (spíš "vlnku"), po níž by prázdná loď (kasko) doplula pohodlně na úsek s větší hloubkou. V Děčíně se měla montovat tzv. kaska, tj. polotovar, který má ještě nižší ponor než prázdná loď.
Ilustrační foto: Kolesová říční loď na Labi v Ústí nad Labem. (Autor: L. Brož)