Účetní EU: Chyby jsou skoro ve všech projektech Ředitelství vodních cest
Podle Evropského účetního dvora chybovalo české Ředitelství vodních cest skoro ve všech projektech dotovaných Evropskou unií
Dotace EU ve výši zhruba pěti miliard korun by podle unijních účetních šly na české dopravní projekty neoprávněně. Česká strana prý totiž v těchto projektech chybovala, ať už v účetnictví nebo třeba při neprůhledném zadávání zakázek. A nejhůře si mělo vést Ředitelství vodních cest, protože auditoři našli chyby skoro ve všech jeho projektech dotovaných z evropských zdrojů. Ministerstvo dopravy kvůli tomu dočasně stáhlo žádosti o další dotace ve výši 16 miliard.
Foto: Odvolaný ředitel ŘVC, Ing. M. Šefara. (zdroj: kandidátka ČSSD)
"Předběžná zjištění Evropského účetního dvora jsou závažná," uvedl náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. "Odhalená pochybení se týkají především Ředitelství vodních cest a částečně také Ředitelství silnic a dálnic," doplnil. Sporných je osm staveb, například obchvat Nymburka nebo zdvihací most na Labi v Kolíně. V případě Ředitelství silnic a dálnic zpochybnili unijní účetní jen několik procent z dotovaných projektů, ale v případě Ředitelství vodních cest téměř sto procent. Celkové množství dotací na špatně vedené dopravní projekty činí něco přes pět miliard korun a z toho mělo jít na vodní cesty 2,6 miliardy.
"Máme o práci Ředitelství vodních cest závažné pochybnosti. Učinili jsme již některé personální změny a to nebudou poslední opatření," podotkl Hampl. Třeba právě zmíněný kolínský zdvihací most už na konci dubna připravil o místo šéfa Ředitelství vodních cest Miroslava Šefaru. Zjištění unijních účetních se budou zabývat také právníci ministerstva a je možné, že pak budou podána i trestní oznámení.
Ministerstvo však věří, že se podaří některé závěry Evropského účetního dvora vyvrátit. "V některých případech dvůr označil za chyby i věci, které byly provedeny na základě pokynů Evropské komise," zdůraznil vedoucí odboru fondů EU ministerstva dopravy Marek Pastucha. "Jde jen o předběžná zjištění účetního dvora a řadu z nich budeme rozporovat," dodal náměstek ministra Hampl.
I kdyby se však prokázalo, že opravdu došlo k chybám na všech osmi sporných dopravních stavbách, což se podle Hampla nestane, Česko by nemělo o zmíněných pět miliard korun přijít. "Ty dotace můžeme využít na jiné projekty," řekl, ačkoli připustil, že takových náhradních projektů mnoho nebude.
Resort ale pro jistotu dočasně stopl žádosti o další peníze z Evropské unie na dopravní stavby a stáhl již podané žádosti o dotace v celkové výši 16,3 miliardy korun. Podle Hampla jde jen o preventivní krok. Projekty prověří speciální komise ministerstva, aby ověřila, že se neobjeví další chyby. Podávání žádostí o evropské dotace by se mělo rozběhnout do několika týdnů či měsíců.