Lodní doprava
Mezinárodní dohoda o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu AGN (AGN_zakon_163_roku_1999.pdf)
Popis: Dohoda AGN začíná na straně 3 souboru. Podle velmi tvůrčího výkladu jezařů zavazuje dohoda AGN (Mezinárodní dohoda o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu) Českou republiku k výstavbě jezů na Labi. Stačí ovšem začíst se do dohody a rychle odhalíme, o jakou manipulaci se jezaři pokoušejí. V úvodu AGN se píše: "je nutno vytvořit právní rámec pro koordinaci plánů rozvoje a výstavby sítě vnitrozemských vodních cest mezinárodního významu na základě dohodnutých parametrů infrastruktury a provozních podmínek."
Čili smysl AGN spočívá v koordinaci plánů. Toť celé. Žádný závazek. Pokud jde o parametry "vodních cest", jak jsou nazývány řeky s lodní dopravou, píše se v AGN toto: "Třída vodní cesty se určuje horizontálními rozměry lodí s vlastním pohonem, člunů a tlačných sestav a především hlavním standardním rozměrem, kterým je jejich šířka nebo největší příčný rozměr." a "Žádné přestávky v období nízké vody se nepřipouštějí. Přitom se připouští rozumné omezení přípustných hodnot ponorů na vodních cestách s měnícími se vodními stavy. Přesto je třeba v průběhu celého období zajistit jako minimální ponor 1,20 m a hodnota doporučeného nebo obvyklého ponoru musí být zajištěna nebo být vyšší v průběhu 240 dní v roce. V oblastech uvedených výše v podbodě (ii) musí být minimální ponor 1,20 m zajištěn v délce 60 % průměrného plavebního období." Není tedy pravda, co šíří jezaři, že podle AGN musíme mít na Labi 50 m širokou plavební dráhu s celoročně zajištěnými ponory 140 cm.
Srovnání železniční a říční dopravy
Autor: Archiv
Popis: Studie, z níž vyplývá, že železniční doprava není o nic méně ekologická než říční. (430 kB)